הדרכון האירופאי שמסעיר את הקהילה הגאה

לרגל חודש הגאווה ביררנו עם אושר סבג, זמר אופרה, דראגיסט ואושיה תל אביבית, למה חברי הקהילה מסתערים על הדרכון הפורטוגלי. ואיך הוא עצמו צלח את התהליך?

הכל התחיל באירוויזיון, לא זה שנטע לקחה. לפני שנה, כשפורטוגל זכתה במקום הראשון, נתקל אושר סבג בסטטוס שחברו שי כהן כתב בפייסבוק: "יאללה, שנה הבאה בפורטוגל עם אזרחות". המשפט הזה תפס לסבג את העין, והוא ביקש לשמוע במה מדובר. התברר שכהן עובד בחברת פורטוגליס שמלווה ישראלים לקבלת לדרכון פורטוגלי ומנהלת עבורם את התהליך. "והשאר היסטוריה", אומר סבג שנמצא כיום בעיצומו של התהליך.

סבג (30) הוא זמר אופרה, אמן דראג וגם הבעלים של ליין מסיבות הגייז "דרעק". הוא אושיה תל אביבית ודמות מוכרת בקהילה הגאה.

"הקהילה מאוד מאוד סקרנית ומאוד מעזה ולכן מאוד סביר שימצאו את עצמם בסיטואציה של מעבר למדינה אחרת לתקופה מסוימת". צילום: אלמוג גבאי

אושר, אז אתה עומד להיות אזרח אירופאי, והכל בזכות האירוויזיון?

"נכון. כמו כל דבר שקשור להומואים", הוא צוחק.

אזרחות אירופאית מתאימה לי פרפקט

כשסבג נחשף לתהליך קבלת הדרכון הפורטוגלי לא היה לו ספק שגם הוא זכאי. "אני מרוקאי טהור", הוא אומר. "שני ההורים שלי נולדו במרוקו, ומובהק שאנחנו משושלת מגורשי יהדות ספרד. מכל כיוון". עם הידיעה הברורה הזאת פנה סבג לפורטוגליס, לא לפני שצירף גם את אחיו לתהליך ולפני כחצי שנה הם יצאו לדרך.

למה היה לך כל כך חשוב לקבל אזרחות פורטוגלית?

"איפה זה פגש אותי בחיים? אני גם זמר אופרה וגם זמר פופ שעושה דראג, ובתור זמר נפתחות הרבה הזדמנויות להעסקה באירופה. יש סיכוי גבוה הרבה יותר שבתי אופרה ייענו לזמר שמגיע עם אשרת עבודה, בלי שהם יצטרכו לדאוג לויזה ולבירוקרטיות. זה מתאים לי פרפקט, לסגנון החיים שלי ולקריירה שבחרתי בה".

רוצים לדעת האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי? לבדיקת זכאות השאירו פרטים:

בהשארת פרטים הנני מאשר קבלת פניות ומידע בנושא הזכאות לאזרחות פורטוגלית ואופן מימושה

אני מניחה שהיתרונות הידועים שמעניקה אזרחות אירופאית בהקשר של לימודים ופאן דיברו גם אליך?

"אני למדתי תואר שני בניו יורק ונורא אהבתי את החוויה של לחיות בחו"ל. הרעיון של אזרחות אירופאית קוסם לי מאוד, כי הוא יאפשר לי להתנסות במגורים במקום שונה או לצאת לחופשה ארוכה מאוד באחת ממדינות אירופה".

יש מדינה שמושכת אותך במיוחד?

"כרגע לא ספציפית. זה הכל עניין של הזדמנויות שנוצרות. אני נוסע מדי פעם לעשות אודישנים בגרמניה ובאיטליה. אני יכול לראות מצב ריאלי שאני מוזמן לאודישן בבית אופרה באוסטריה או במדינה אחרת, ומאוד אוהבים אותי. זו אופציה סבירה שאני אחליט להתנסות בתפקיד קבוע באופרה במדינה זרה".

הקשר לקהילה הגאה

לכבוד חודש הגאווה, ביררנו עם סבג איך הוא מסביר את העניין הרב שמגלים חברי הקהילה הגאה בתהליך לקבלת דרכון פורטוגלי.

"המון ישראלים מעוניינים באזרחות אירופאית מטעמים עסקיים ותיירותיים ומתוך רצון להתנסות במגורים במדינות אירופה, ובקהילה הגאה בטח שמגלים בכך עניין. "אני לא יכול לדבר בשם הקהילה", מסתייג סבג, "אבל אם אני מנתח את הנושא, אז קהילת הלהט"ב שאני משתייך אליה מורכבת מהמון גברים שרבים מהם לא בזוגיות. וגם אם הם בזוגיות, לאחוזים מאוד גבוהים מהם אין ילדים. כך שהם אנשים יותר גמישים והיכולת שלהם להעתיק את המגורים או סתם להתנסות באפיזודה חולפת בחו"ל היא אמיתית ואפשרית. הרבה יותר קל לעשות את זה כשאין לך ילדים ומשכנתא ומחויבויות נוספות.

"מעבר לכך, הקהילה מאוד מאוד סקרנית ומאוד מעזה. רבים בקהילה רוצים להתנסות בדברים אחרים, ולכן מאוד סביר שימצאו את עצמם בסיטואציה של מעבר למדינה אחרת לתקופה מסוימת".

סבג נחשף לרבים מחברי הקהילה שמשוועים ליתרון שמעניקה אזרחות אירופאית בתחום הלימודים הגבוהים. הוא עצמו בוגר בית הספר למוזיקה באוניברסיטת תל אביב ולמד לתואר שני באופרה בניו יורק. "אני אישית אמנם כבר אחרי שני תארים, אבל המון המון חברים מהקהילה היו רוצים ללמוד באירופה בבתי ספר מהמעלה הראשונה בתחומי העיצוב והאמנות. בקרב הקהילה יש זיקה עמוקה מאוד לתחום האמנות. ברלין מפוצצת בישראלים, החל מדי ג'יים ועד אמנים ומוזיקאים. הרבה חברים שלי נמצאים שם. לרבים מהם יש ויזת אמן שקשה מאוד לקבל, והיא גם מגבילה את מספר שעות העבודה ואת תחומי העבודה. אז ברור שאין מה להשוות לאזרחות. בנוסף, המון אנשים מהקהילה לומדים וטרינריה, רפואת שיניים ותחומים נוספים בחו"ל. לאנשים כאלה אזרחות פורטוגלית יכולה להיות דלת מטורפת".

הם מנהלים אפילו את העצלנים

כמה ימים לאחר שפורטוגליס הגישה את הבקשה של סבג, הוא כבר קיבל במייל אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל שמעיד על זיקה למגורשים. לאחר מכן הבקשה הועברה לבדיקת ממשלת ספרד, ועכשיו הוא ממתין לסיום התהליך הבירוקרטי-טכני.

ספר לי קצת על התהליך שעברת בדרך לאזרחות במיוחלת

"בשלב ראשון ביקשו ממני לאסוף חומרים שקשורים לעץ השורשים שלי ושיכולים לתמוך בטענה שאנחנו מגורשי יהדות ספרד. למשל תעודות לידה, תעודות נישואין ודרכונים של סבא וסבתא שלי. אלו מסמכים שנמצאים בהרבה בתים. מעבר לזה, את הכל עשתה החברה. אפילו כשהתמהמהתי עם איזה טופס הם שלחו לי תזכורות ולא ויתרו. הם יסודיים ועובדים בשיא המהירות, וגם מנהלים את העצלנים שבינינו כדי שהכל יתקתק. הם אפילו ביקשו במקומי תעודת יושר. הם משתפים ומעדכנים בכל התפתחות".

אז ההודעה הבאה שתקבל תהיה אישור אזרחות ממשלת פורטוגל?

"בעזרת השם".

רוצים לדעת האם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי? לבדיקת זכאות חינם השאירו פרטים

בהשארת פרטים הנני מאשר קבלת פניות ומידע בנושא הזכאות לאזרחות פורטוגלית ואופן מימושה


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2023: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"