על פי דיווחים של משרד הכלכלה, קיימים היום כ-500,000 עסקים קטנים ובינוניים בישראל. רבים מהם מדווחים שהקושי הגדול שלהם הוא באיתור לקוחות חדשים. אם כך, איך נסביר את העובדה שרק 17% מתוכם השתתפו אי פעם במכרז ציבורי? מדוע עסקים בישראל נמנעים משימוש באחד המנועים החשובים לצמיחה של העסק שלהם? או שאולי המגרש הזה שמור באמת רק לגדולים?…
מה מונע מעסקים קטנים לגשת למכרזים?
מדו”ח הוועדה לבחינת חסמים של עסקים קטנים ובינוניים של משרד התמ”ת עולה, כי אחד החסמים המרכזיים שמונע מעסקים קטנים לגשת למכרזים הוא חסם פסיכולוגי – הם מרגישים שמכרזים הנערכים מטעם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, עיריות וגופים ציבוריים אחרים, “גדולים עליהם” ומיועדים רק לחברות הגדולות והמקושרות. הדו”ח מוסיף ומפרט חסמים כגון חוסר ידע בהגשת הצעות למכרז, תנאי סף מיותרים ועלויות גישה גבוהות. חסם בסיסי נוסף, אשר מונע מעסקים קטנים להגיש הצעות למכרזים ממשלתיים, הוא חוסר המודעות לקיומם.
כיום קיימות בשוק חברות חיצוניות לאיתור מכרזים המספקות שירותים מתקדמים בתחום ומנגישות לעסקים את המידע באופן שוטף. תמורת דמי מנוי חודשיים לא גבוהים, בעל העסק או המנהל הרלוונטי יכול לקבל מידי יום לתיבת המייל את כל המכרזים המתאימים לעסק, על פי הקטגוריה הספציפית אליה הוא משתייך. בדרך זו, לא יתפספס מכרז חשוב שלא הייתה לבעל העסק שום דרך אחרת לדעת עליו. כמו כן, הוא יקבל מהחברה סיוע וליווי בתהליך הגשת המועמדות למכרז.
המנוי של יפעת מכרזים הינו השירות המתקדם ביותר, המאפשר לך לקבל במקום אחד את כל המכרזים הרלוונטיים עבור העסק שלך!
מעוניינים לדעת עוד? השאירו פרטים - ותוכלו להנות מחודשיים מתנה! >>
86% ממי שזכו לפחות במכרז אחד, מעידים שהוא היווה 30% מהמחזור השנתי של העסק
דיאנה לברן, מנכ”לית “יפעת מכרזים”, המספקת בכל שנה מידע על למעלה מ-40,000 מכרזים ופטורים, משתפת בנתונים: “לפי סקרים רבים שנערכו בנושא, פחות מרבע מסך כל העסקים הקטנים והבינוניים בישראל ניגשים למכרזים ציבוריים. 86% מהם זכו לפחות במכרז אחד שהיווה 30% מהמחזור השנתי של העסק. כמי שעוסקת בתחום המכרזים כבר יותר מעשרים שנה, מדובר בנתונים מדהימים, בעיקר כי הם מגלים באופן מחקרי את מה שאנחנו מרגישים כבר כמה שנים. עסקים קטנים ובינוניים מדירים את רגליהם ממכרזים של המדינה ומפסידים בעקבות עובדה זו את מנוע הצמיחה העיקרי שלהם.”
שילוב של טכנולוגיה מתקדמת עם ליווי אנושי מקצועי
“זיהינו את הצורך והפוטנציאל של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים, והקמנו מחלקה ייעודית המסייעת ומלווה עסקים לאורך כל הדרך: החל משלב מציאת המכרז דרך בחינת התאמתו לעסק, התמחור ועד הגשתו והצגתו בפני הגוף המזמין” מרחיבה לברן. “על מנת שניתן יהיה להתמודד עם כמויות המידע העצומות, המערכת של “יפעת מכרזים” מצוידת במערכות איסוף מידע מתקדמות, שעושות שימוש באלגוריתמים המסוגלים לנטר מידע 24/7 במחזורי בדיקה קצרים במיוחד. היתרון האמיתי נוצר בשילוב בין המערכת הטכנולוגית לבין משאב אנושי מקצועי ומיומן.”
לדעת לפני כולם על ההזדמנות הבאה
מירב דבי, מ”ברודווי תעשיות נייר” עושה שימוש במערכת הזו כבר מספר שנים: “זהו בהחלט כלי מצוין להגיע ללקוחות חדשים ואני מאד מרוצה מהשירות. לפני כן לא הכרתי בכלל את התחום, הייתי מעיינת בעיתונים ויש המון מכרזים שלא הייתה לי שום דרך לדעת על קיומם. היום אני מקבלת בצורה מרוכזת, באופן יומיומי, את כל המידע שרלוונטי לי מכל השווקים בארץ, וגם מתעדכנת מי מהמתחרים שלי זכה במכרז כלשהו.”
בלי ספק אפשר לומר, כי מכרזים הם חלק אינטגרלי מתוך סט שלם של כלי עבודה שמאפשר לעסקים קטנים לצמוח ולשגשג. אולי ההזדמנות העסקית הבאה שלכם טמונה שם…