לימודים וקריירה

לראשונה בישראל, תואר שני המלמד ניהול והשקעה בסטארט-אפים שיגיעו רחוק

אפשר להקים סטארט-אפ או להשקיע באחד כזה, אבל האתגר הגדול הוא לזהות את המיזם הנכון, לנהל אותו לטווח ארוך, לגייס משקיעים ולהצמיח אותו. תוכנית מיוחדת באוניברסיטה העברית מכשירה את הדור הבא של מנהלי הסטארט-אפים ושל המשקיעים בהם.

באומת הסטארט-אפ כמו באומת הסטארט-אפ, בישראלים רבים בוערת התשוקה להקים ולנהל חברת סטארט-אפ בעצמם, או להשקיע במיזם כזה. אנחנו אוהבים לחגוג סביב כל אקזיט ענק - כך היה עם אפליקציית ווייז שנמכרה לגוגל תמורת כמיליארד דולר, וכך ריגשה אותנו מכירת מובילאיי לאינטל תמורת 15 מיליארד דולר. אבל מאחורי האקזיטים הנוצצים הבודדים, עומדת מציאות מורכבת, אפילו עגומה.

הנתונים בארץ לא סימפטיים: כמחצית מהסטארט-אפים נסגרים בתוך פחות מארבע שנים. נוסף על כך, סטטיסטית, רק ארבעה סטארט-אפים מתוך 100 שנפתחים, צפויים להצליח. אם גם לכם יש רעיון מבריק בדרך להקמה או להשקעה בסטארט-אפ, איך תבטיחו שלא תיפלו בצד הרע של הסטטיסטיקה? יש מעטפת שלמה של מידע, תאורטי ומעשי, שחיוני להכיר ולהפנים לפני שקופצים למי הסטארט-אפ העמוקים.

הפער בין השאיפות לתוצאות

כדי לתת מענה לפער שנוצר בין השאיפה - האישית והלאומית - להצלחה בעולם הסטארט-אפ ובין התוצאות, נפתח באוניברסיטה העברית מסלול לימודים ייחודי לתואר שני. תוכנית +Executive MBA, הראשונה מסוגה בעולם, עוסקת בהשקעה בחברות סטארט-אפ ובניהולן.

עד כה, האקדמיה בארץ ובעולם התמקדה בעיקר בשלב הראשוני של הסטארט-אפים, כלומר בהפיכת רעיון מסוים למוצר מעשי ובהקמת חברה. אבל מה קורה לאחר מכן? איך מנהלים את החברה ומביאים אותה לשגשוג ארוך טווח? איך מגייסים משקיעים? ואיך בוחנים השקעות בסטארט-אפים? זו סוגיה שחשובה הן למשקיעים עצמם והן למנהלי החברות, במטרה שידעו להתאים את החברה לשאיפות של המשקיעים ולבלוט ביחס למתחרים.

על כל אלה האקדמיה לא שמה עד כה דגש מספק, ולכן שיעורי ההישרדות הנמוכים של חברות הסטארט-אפ לא מפתיעים.

אז מה מיוחד כאן?

התוכנית המיוחדת של האוניברסיטה העברית מלמדת באופן סדור תכנים שמשלבים תאוריה ופרקטיקה בתחום שבדרך כלל מבוסס על ניסיון אישי, אינטואיציה וידע שעובר מפה לאוזן. "זיהוי של רעיון מבריק כבר לא מספיק כיום", מסביר ד"ר שי הראל, המנהל האקדמי של התוכנית. "חשוב גם לדעת להוביל את החברה במקצועיות ובחוכמה, לאתר משקיעים ולהתנהל נכון מולם ומול היזמים. מדובר באינטרס לאומי, מכיוון שהפוטנציאל העסקי של הסטארט-אפים הישראלים יגדל ככל שיותר אנשים יוכשרו לעסוק בענף".

התכנים התאורטיים במסגרת התוכנית כוללים את כל לימודי הליבה של תואר שני במנהל עסקים, תוך התמקדות בתחום הסטארט-אפים. במסגרת ההכשרה לניהול מוצלח של סטארט-אפים, בין היתר מתוודעים המשתתפים לשוק ההון סיכון ולסוגי המשקיעים השונים בארץ ובעולם, לומדים איך למשוך משקיעים פוטנציאלים, לאלו משקיעים כדאי לפנות ובאיזה שלב. מן הצד השני הם מקבלים כלים לניתוח סטארט-אפים בשלבי גיוס ולומדים להבין במי כדאי להשקיע.

מתרגלים השקעות במיליוני דולרים

התכונה הייחודית הבולטת ביותר של המסלול הוא השילוב של כל אלה עם הפן הפרקטי. במסגרת הלימודים מחולקים המשתתפים לקבוצות, וכל אחת מקבלת תקציב שנע בין מיליון דולר ל-10 מיליון דולר להשקעה בתחום מסוים. הסטודנטים לומדים את התחום בישראל, ומאתרים את הסטארט-אפ הראוי ביותר ובעל הפוטנציאל הגדול ביותר להשקעה וממליצים להשקיע בו.

הפרקטיקה הזאת מתאפשרת בזכות שיתוף פעולה הדוק מצד מנהלי התוכנית עם קרנות הון סיכון מובילות שמקצות את סכומי ההשקעה. "הסטודנטים מאתרים סטארט-אפים, עורכים להם בדיקת נאותות וממליצים, או לא, לקרנות אם להשקיע באותן חברות", מסביר ד"ר הראל. "זו לא סתם סימולציה, אלא שילוב נדיר של ידע תיאורטי עם יישום מעשי".

יתרון המנטורים והנטוורקינג

מעבר לתהליך הלימודי ולהתנסות המעשית, השיטה הזאת טומנת בחובה ערך מוסף גדול במיוחד בזכות החשיפה הבלתי אמצעית לקרנות ההון סיכון הבולטות, ליזמים, לחממות ולאקסלרטורים, וכן לסטארט-אפים הפעילים בשלבי צמיחה שונים. כך מתקיים נטוורקינג במיטבו, שיאפשר למשתתפי התוכנית להיעזר בהמשך בקשרים האישיים והעסקיים שיצרו ולהשתלב בהצלחה בענף. הקשר הישיר עם המומחים הופך אותם למנטורים עבור משתתפי התוכנית, פריבילגיה נדירה וחיונית בעולם הסטארט-אפים הצפוף והתחרותי.

על חברות ההיי-טק המובילות שלוקחות חלק בפרויקט נמנות, Microsoft Accelerator,  Google Developers ו- hub:raum מבית Deutsche Telekom. 
ומהעבר השני, המשקיעים השותפים בתוכנית כוללים את הקרנות  Viola Group , JVP, Lool Ventures  וOurCrowd-.

המרצים המובילים בעולם

אולם באוניברסיטה לא מסתפקים במומחים המובילים ובגופי ההשקעה הגדולים ביותר בשוק הישראלי. לצד סגל האוניברסיטה העברית, מרצים בתוכנית גם מומחים מאוניברסיטאות מובילות בעולם כמו:
Duke, NYU, London Business School ו- MIT שנחשבים למוסדות המובילים בעולם בתחומי הכלכלה והניהול.

"בזכות שיתופי הפעולה הללו עם מובילי התעשייה בארץ ועם המומחים מהאוניברסיטאות המתקדמות בעולם", מסביר ד"ר הראל, "אנחנו מספקים לסטודנטים שלנו כלים וידע עדכני שישמשו אותם בעולם הדינמי של ימינו. הם גם יסייעו להם להסתגל בקלות לשינויים התכופים שמאפיינים את התחום".

מסלול הלימודים מיועד הן למנהלי חברות סטארט-אפ והן למנהלים מתחומים משיקים כמו עורכי דין, רואי חשבון, יזמים, אנשי שיווק, יועצים עסקיים וכדומה. "התוכנית מתאימה למנהלים בעלי תואר ראשון עם ניסיון של כמה שנים", מסביר ד"ר הראל. "אנשים ששואפים להשתלב בהצלחה בענף הצומח של הסטארט-אפים וגיוסי ההון".

באוניברסיטה העברית רואים בתוכנית משימה לאומית ממדרגה ראשונה. "החזון שלנו הוא להפוך את ישראל מ-מStarutp Nation ל-, Scale Up Nation כלומר מדינה שמעבר למומחיות בהנבטת  סטארט-אפים רבים, יודעת גם לזהות את המבטיחים שבהם ולהצמיח אותם לחברות רב לאומיות גדולות ומשגשגות", מסכם ד"ר הראל. "התוכנית תכשיר אנשים שייקחו את תעשיית ההייטק הישראלי עוד צעד קדימה. הגיע הזמן שהתעשייה המקומית תתבגר ותלמד גם לבנות חברות גדולות ויציבות, בעזרת ניהול מקצועי וראייה לטווח רחוק".

מתעניינים בלימודי תואר שני +EMBA בהשקעות וניהול באוניבריסיטה העברית?

השאירו פרטים ונציג התוכנית יחזור אליכם

כתבות נוספות