משפט

עושים עסק: 10 הטיפים המשפטיים החשובים ביותר לבעלי עסקים ולסטארטאפיסטים

מאת עו"ד יצחק מצליח

אם אתם בעלי עסק, או שאתם בדיוק מקימים עסק, אתם כנראה משקיעים בו משאבים עצומים של כסף, זמן, אנרגיות, מחשבה ואולי גם כוח אדם. אבל לפעמים חוסר זהירות או חוסר מודעות בשלבי פעילות שונים, מתגלים בהמשך כמכשול שעלול לגרום נזק מהותי למיזם שלכם.

מדי יום אנו נתקלים ביזמים שנתקלו בבעיה בסיסית שלא חשבו עליה, אז קחו המלצה מאיתנו ותקראו את הכתבה הזאת – זה יחסוך לכם מלא (מלא) כסף!

בשוטף אתם עסוקים עם עשרות משימות שבועיות שלוקחות את הזמן שלכם ומכאן שיש דברים שנופלים בין הכיסאות; אתם בטח אומרים "יהיה בסדר" או אולי כבר מותשים מהיום "ולמי יש כוח להתעסק בזה עכשיו?.." אך הנזק שנגרם בינתיים עשוי להיות יקר ולפעמים כמעט בלתי הפיך. והלב נחמץ כשאתם מבינים שאם רק הייתם סוגרים את הפינות בזמן אמת – הכל היה עובר חלק.

כדי למנוע אי נעימויות, הכנו עבורכם 10 עצות שכל יזם / בעל עסק חייב להכיר, ובוודאי כשמדובר בסטארט-אפ
:

1. תקצבו נכון את הטיפול המשפטי

מנסיוננו, ההוצאות המשפטיות בשלב הקמת העסק כמעט תמיד גדולות יותר מהצפי, ולכן שריינו לכך תקציב מספיק. מומלץ שתעריכו יחד עם עורך הדין שלכם את ההוצאות המשפטיות החזויות. בנוסף, שמרו תקציב להוצאת רשיונות, אגרות וכדומה. רצוי להתייעץ עם יזמים אחרים לגבי העלויות החזויות.

2. הערכתם לו"ז להשקה? תכפילו אותו

מהרגע שעלה בראשכם הרעיון לעסק וזיהיתם ביקוש פוטנציאלי, אתם רוצים לפרוץ כמה שיותר מהר. אבל קחו בחשבון שמילוי הצרכים המשפטיים עלול לקחת זמן. לעיתים לוקח חודשים ארוכים כדי לקבל, למשל, רשיון יבוא. בדקו מראש לאלו אישורים תזדקקו. אם אתם מתכוונים לפעול בחו"ל שימו לב שהרגולציה והדרישות להיתרים משתנות בין מדינה למדינה ובין רשויות מקומיות.

ובכל מקרה, זה לא "הכל או כלום". עבדו במקביל. למשל, השיקו את המוצר או השירות במדינות שבהן הרגולציה נמוכה יחסית בזמן שתמתינו להשקה במדינות המורכבות יותר. בינתיים היערכו לתחילת פעילות מסחרית מיד עם קבלת האישורים הנדרשים.

3. הסדירו את ענייני הכספים

פתחו לעסק חשבון בנק נפרד מהחשבון האישי, וקבלו אשראי בשם העסק. אם לא תקפידו על כך, אתם עלולים להימצא אחראים באופן אישי לחובות או לתביעות נגד העסק.

הקפידו לשלם את כל המסים והתשלומים הדרושים: מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, פנסיה וכדומה.

דאגו לביטוח רלוונטי לעסק כולל ביטוח מעבידים, ביטוח אחריות מקצועית ועוד. חלק מהביטוחים נדרשים על פי חוק כתנאי להפעלת העסק, ואחרים הם "ביטוחי רשות" אך רצויים ומומלצים.

אל תתעלמו מחובות כלפיכם. אם לקוח לא משלם לכם ללא סיבה מוצדקת, דאגו שישלם – טפלו בכך בעצמכם, באמצעות העובדים שלכם או באמצעות עורך דין.

כשאתם מקימים או מנהלים עסק, סביר שאתם מתמסרים לו לחלוטין. הוא הופך לבייבי שלכם. וכשמדובר בחברת סטארט אפ שהגיתם וחלמתם כל פרט בה במשך שנים, הדברים נכונים שבעתיים! אז לא חבל להיגרר לטעויות שעלולות לעלות ביוקר? הקפידו על דרישות החוק וישמו את הטיפים הרלוונטיים, כדי שהעסק שלכם יפרח בדיוק כמו שחלמתם.

4. אל תתעלמו מדרישות החוק

כמובן, אל תסתפקו בבדיקת הדרישות החוקיות והמשפטיות – הכרחי גם למלא אותן. אי עמידה בהן עלול להיות יקר ביותר. למשל, מגרש מכוניות שלא ציין מחיר על כל מכונית נקנס באלפי שקלים בגין אי סימון מחירים. חברת סטארט-אפ למסחר אלקטרוני שפעלה בארצות הברית נקנסה בכחצי מיליון דולר בגין תפעול ללא רשיון להעברת כספים. גרועים מהקנס הם הפגיעה במוניטין והירידה באמון הצרכנים. אל תיכנעו ללחץ להיכנס לשווקים חדשים ולהקדים את המתחרים במחיר של אי עמידה בדרישות החוק.

5. כתבו חוזים ושמרו מסמכים

אל תעשו את הטעות הנפוצה בעסקים קטנים, של פעילות עסקית ללא חוזים בכתב. ולא, לחיצת יד או כל מחווה גופנית אחרת היא לא חוזה! זה עלול להיות מתכון לאסון. חתימה על חוזים בכתב מסייעת לכל הצדדים להבין את זכויותיהם וחובותיהם.

ככל שהעסק גדל, גוברת חשיבות תיעוד הנעשה בו. הכינו תוכנית לניהול ולשמירת המסמכים והאירועים בעסק, והקפידו ליישם אותה. עסקים קטנים רבים נכשלים בשמירת הרשומות, תופעה שעלולה לסבך בהמשך במקרים של תביעות, חקירות של רשויות המס ועוד.

אלו מסמכים חשוב שתשמרו? חוזים, סיכומי דיונים של הנהלת החברה, אישורי מלאי, דוחות כספיים, תיעוד שכר, יומני תאונות עבודה וכדומה.

6. ודאו שעורך הדין שלכם מתאים

בדקו שעורך הדין שלכם מתמחה בתחום הרלוונטי. אם, למשל, אתם רוצים לרשום פטנט, או לבחון פטנט שנועד לחסום את דרככם (Patent troll) – עבדו עם עורך דין שמתמחה בפטנטים יחד עם עורך פטנטים בתחום הספציפי. לדוגמה, עורך פטנטים בתחומי הפארמה שונה מעורך פטנטים בתחומי האלקטרוניקה.

משרד עו"ד יצחק מצליח מתמחה בעסקים ובחברות סטארט-אפ

9. שמרו על זכויות העובדים

אם אתם מעסיקים עובדים, תצטרכו לעמוד בכל חוקי התעסוקה. למשל תשלום שכר מינימום ושעות נוספות, הקפדה על בטיחות ויחס הוגן לעובדים. כשאתם מפטרים עובד, חשוב לעשות זאת כחוק, כולל ביצוע שימוע. גם אם אתם מעדיפים להשתמש בשירותי אאוטסורסינג וקבלנים עצמאיים במקום להעסיק עובדים – היו מודעים לבעיות משפטיות שעלולות להיגרם.

10. בחרו שם מקורי

ודאו ששם העסק שבחרתם שונה משמות של מתחרים שמציעים מוצרים ושירותים זהים או דומים, במיוחד באזורים שבהם תפעלו. כך תמנעו בלבול ולא תיקלעו לסכסוך משפטי בעניין. איך תהיו בטוחים שהשם פנוי? בדקו אצל רשם סימני המסחר:

או אצל רשם החברות במדינה הרלוונטית.
במקביל, חשוב לבדוק את הזמינות של שם ה-Domain שתרצו לעסק. גם אם בשלב זה אתם לא מתכננים להקים אתר, תמיד כדאי לשמור את האופציה.


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"