לימודים וקריירה

תקרת הזכוכית של הפסיכומטרי: "המערכת לא מותאמת לבעלי לקויות למידה אשר במקרים רבים הינם מבריקים, בעלי פוטנציאל גבוה מאוד להצלחה בלימודים"

שנים של תסכול במערכת החינוך גורמות לבעלי לקויות למידה והפרעות קשב ולקויות למידה להאמין שהבחינה הפסיכומטרית היא משוכה בלתי אפשרית. אהוד צלטנר, מומחה לחינוך ומנכ"ל "EZway", מספר על דרך אחרת, המאפשרת חוויה מתקנת עבור הלומדים: "המטרה היא להראות להם למה הם באמת מסוגלים, ולקחת אותם אל היעדים שלהם"

התמונה מוכרת כמעט לכל הורה ולכל תלמיד שהתמודד עם לקות למידה או הפרעת קשב: ילד סקרן, עם ראש על הכתפיים, אבל המבחנים הסטנדרטיים פשוט "לא עובדים בשבילו". שעות של שיעורים פרטיים, אבחונים, ותחושת תסכול מתמדת מול מערכת שלא תמיד יודעת להכיל אותו. ואז מגיעה הבחינה הפסיכומטרית – המלכה הבלתי מעורערת של תנאי הקבלה לאקדמיה, והחרדה מגיעה לשיא חדש.

צלטנר, שמלמד פסיכומטרי מאז 1998, דוקטורנט לחינוך ומי שמייצג את תחום הפסיכומטרי בוועדות הכנסת בנושא השכלה גבוהה ללקויי למידה, יודע בדיוק על מה הוא מדבר. "ראיתי אלפי תלמידים מתקשים ולא בצדק. בניתי עבורם מעטפת ייחודית, שעונה על כל הפערים המהותיים שקיימים בקורסי ההכנה הסטנדרטיים".

חוויה מתקנת לתהליכי הלמידה הרגילים

"ההבטחה שלנו היא פשוטה", אומר צלטנר. "אנחנו מציעים הזדמנות לחוויה לימודית מתקנת. אנחנו מבינים שתלמידים רבים שמגיעים אלינו, בין אם היו תלמידים טובים ובין אם לאו, מגיעים עם איזשהי חווית לימודים שלילית. תוכנית הלימודים שלנו יודעת איך להתמודד עם האתגרים האלה ולהוביל את הלומדים צעד-צעד עד לקבלת הציון אליו הם שואפים, על מנת להשתלב בתואר אותו הם רוצים ללמוד".

הקורס של "EZway", הנקרא גם קורס 'פוקוס', התחיל כמעט במקרה. מכללת רופין פנתה לצלטנר בבקשה שיסייע לתלמידי המכינה שלהם, אך נתקלה בבעיה: הם כבר היו חתומים עם חברת פסיכומטרי גדולה אחרת, אך לא היו מרוצים מהתוצאות של התלמידים לקויי הלמידה. "מנהלת המכינה התקשרה אליי יום למחרת ואמרה: 'אני רוצה שאתה תבנה עבורנו קורס ייעודי ללקויי למידה. המתחרים שלכם פשוט לא נותנים לזה פתרון'", הוא נזכר.

התוצאות היו לא פחות ממדהימות. לא רק שהציונים הגבוהים ביותר היו בקורס של "EZway", אלא שגם ממוצע הציונים היה גבוה משמעותית. שנה לאחר מכן, הביקוש שבר שיאים: "פתאום כולם רצו ללמוד אצלנו, גם תלמידים שאין להם אבחון של לקות למידה. הם פשוט הבינו שהגישה שלנו עובדת".

למידע נוסף אודות הקורס, השאירו פרטים:

עקרונות המעטפת של קורס ההכנה לפסיכומטרי של "EZway"

המעטפת הייחודית של הקורס מתחילה בסביבת הלמידה עצמה, מתוך הבנה שתלמידים עם לקויות למידה זקוקים לתנאים אחרים כדי לפרוח. הלמידה מתקיימת בקבוצות קטנות ואינטימיות, המאפשרות למדריך להכיר כל תלמיד לעומק ולהתאים את הקצב באופן אישי. "בכיתה גדולה, המדריך מלמד את 'הממוצע', אבל עבור תלמידים עם לקויות למידה אין דבר כזה ממוצע", מסביר צלטנר. "לכל אחד פרופיל ייחודי של חוזקות ואתגרים. אי אפשר להוביל להצלחה אמיתית בלי להכיר את התלמיד באופן אישי".

הקצב האחר שמתאפשר ב"EZway", הכולל יותר מפגשים ותגבורים, מבטיח שיש זמן להפנים את החומר המורכב באמת, כך שאף אחד לא נשאר מאחור. המעטפת הזו חורגת מגבולות הכיתה, וכוללת ליווי צמוד בתהליך הבירוקרטי מול המרכז הארצי למיצוי זכויות והתאמות. לדברי צלטנר, זהו חלק בלתי נפרד מהאחריות החינוכית: "קבלת התאמות היא לא 'הנחה', היא יישור קו. המטרה היא שהמבחן ימדוד את הידע של התלמיד, ולא את הלקות שלו. אנחנו רואים בסיוע הזה חובה מקצועית, לא שירות טכני".

בנוסף לכל אלו, המעטפת האנושית של "EZway" היא ההבדל העיקרי, שעושה את השינוי האמיתי בשביל רבים מהתלמידים. "כל תלמיד שלנו זכאי לשיעורים פרטניים, והמדריכים עצמם הם מנטורים ואנשי חינוך מנוסים. המחסום הגדול ביותר עבור רבים מהתלמידים האלה הוא לא החומר, אלא שנים של תסכול וביטחון עצמי שנשחק", מדגיש צלטנר. "התפקיד הראשון של מדריך טוב הוא לבנות מחדש את האמון הזה. האמונה של התלמיד שהוא 'כן יכול' חזקה יותר מכל נוסחה או טכניקת פתרון".

הזינוק ל-707 והציון ששבר את כל התחזיות

"יש מאות דוגמאות, אבל בוא ניקח לדוגמה בוגר שלנו שהגיע לקורס עם ציון התחלתי של 533. זה לא ציון רע בהכרח, אבל זה כן מציב תקרת זכוכית על העתיד האקדמי. הוא הגיע אלינו מתוסכל, אבל לאחר תהליך מותאם אישית, בבחינה הבאה הוא כבר זינק ל-707. זה לא רק שיפור של 174 נקודות; זה המעבר מחלום על תואר ראשון במכללה, לאפשרות ריאלית להתקבל לפקולטות הנחשקות ביותר באוניברסיטאות המובילות".

סיפור נוסף הוא סיפורו של תלמיד עם לקות למידה מורכבת, שכל חייו שמע מהסביבה שהבחינה הזו גדולה עליו. "הוא לא רק 'עבר' את הבחינה – הוא קיבל 766, ציון שמציב אותו באחוזונים הגבוהים ביותר בישראל, גבוה יותר מרוב התלמידים ללא לקויות למידה. צריך להבין שמבחינת ילד שכל החיים אמרו לו שזה לא בשבילו, זה חיזוק מטורף. חיזוק שהולך איתו אחר כך לתואר ולשאר תחומי החיים, כזה שיותר חזק מכל דעה כזו או אחרת של מורה בחטיבת הביניים או בתיכון".

"הניצחון האמיתי הוא הרגע הזה שבו הם מבינים שהם לא 'פחות טובים', אלא פשוט היו צריכים את הכלים הנכונים בשביל להגיע בדיוק ואפילו מעל ליעדים שלהם. זו המשמעות האמיתית של חוויה מתקנת, וזו השליחות שלנו", מסכם צלטנר.

למידע נוסף אודות הקורס, השאירו פרטים:

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: