רכב

ההיצע קיים, אז למה המנוע עדיין מנצח? הסיבות האמיתיות שבגללן נהגים בישראל עדיין קונים רכבי בנזין ב-2025

אולמות התצוגה מלאים, הפרסומות מכריזות על עידן חדש, והכבישים מתמלאים ברכבים חשמליים שקטים. התחושה היא שהמהפכה החשמלית כבר כאן ובגדול. ובכל זאת, מבט על נתוני המכירות של 2025 מגלה תמונה מורכבת: נתח שוק משמעותי וגדול של נהגים עדיין ניגש לסוכנות ובוחר לצאת עם מפתחות לרכב בעל מנוע בעירה פנימית. האם מדובר בהתנגדות לקידמה? פחד מהלא נודע? האמת, כרגיל, מורכבת יותר, ונוגעת בשלושה אתגרים מרכזיים שטרם נפתרו עבור חלק גדול מהציבור

1. אתגר הטעינה: "הפיל" שבחניון הבניין המשותף

הפנטזיה של בעלות על רכב חשמלי מתחילה ונגמרת בחניה פרטית עם עמדת טעינה צמודה. עבור בעלי בתים פרטיים, המעבר לחשמל אכן פשוט ומשתלם: מחברים את הרכב בלילה ובבוקר מתחילים את היום עם "מיכל מלא" בעלות נמוכה. אבל מה קורה עם רוב תושבי המדינה, שגרים בבנייני דירות?

כאן, המציאות מורכבת. עבור דייר בבניין משותף, התקנת עמדת טעינה פרטית דורשת מסע בירוקרטי מול ועד הבית, הסכמת שכנים, ולעיתים קרובות פתרונות תשתית יקרים ומסובכים. רבים מוצאים את עצמם ללא פתרון טעינה ביתי קבוע, ונאלצים להסתמך לחלוטין על עמדות ציבוריות. הסתמכות כזו הופכת את הבעלות על רכב חשמלי למטלה: היא דורשת תכנון, המתנה בתורים לעמדות טעינה מהירות, ועלות גבוהה משמעותית מטעינה ביתית. עבור רבים, הנוחות המוכרת של עצירה לחמש דקות בתחנת דלק פעם בשבוע עדיין מנצחת את חוסר הוודאות הזה.

2. המשוואה הכלכלית: לא רק מחיר הדלק

הטיעון המרכזי בעד רכב חשמלי הוא החיסכון ארוך הטווח בדלק ובאחזקה. זהו טיעון נכון, אך הוא מתעלם משני גורמים קריטיים עבור הצרכן הממוצע: מחיר הרכישה הראשוני ושוק היד השנייה.

נכון ל-2025, עבור אותה קטגוריית רכב, הדגם החשמלי עדיין יקר יותר לרכישה מהמקביל לו עם מנוע בנזין. הפער הזה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים – סכום משמעותי עבור משפחה ממוצעת. בנוסף, שוק רכבי הבנזין המשומשים הוא שוק בוגר, יציב ומוכר, עם היצע אדיר ומחירים נגישים. לעומתו, שוק החשמליות המשומשות עדיין בחיתוליו, ורוכשים רבים חוששים מירידת ערך מהירה ומבריאות הסוללה לאחר מספר שנים. עבור מי שמחפש רכב בתקציב מוגבל, רכב בנזין בן שלוש שנים הוא לרוב עסקה הרבה יותר ריאלית ופחות מסוכנת כלכלית מרכב חשמלי חדש או משומש.

3. פסיכולוגיה וחופש הבחירה: כוחו של הרגל

אי אפשר להתעלם מההיבט הפסיכולוגי. במשך מאה שנה, התרגלנו לחופש מוחלט בתכנון הנסיעות שלנו. הרעיון של נסיעה ספונטנית מתל אביב לאילת, בלי לתכנן מראש עצירות טעינה, הוא יתרון שקשה לוותר עליו. גם אם בפועל רוב הנסיעות שלנו קצרות ועירוניות, הידיעה שהאפשרות קיימת מעניקה תחושת ביטחון ושליטה.

המעבר לרכב חשמלי דורש שינוי הרגלים ותכנון מסוים, גם אם מינימלי. ישנם נהגים שפשוט לא רוצים "להתעסק" עם אפליקציות טעינה, סוגי כבלים שונים, או לחשב את הטווח הנותר בדרך לחופשה. הם מעדיפים את הפשטות המוכרת של מנוע הבנזין, שהוא טכנולוגיה אמינה ומוכחת. הבחירה הזו אינה נובעת מבורות, אלא מרצון לשמור על שגרת חיים מוכרת ועל תחושת חופש בלתי מוגבל.

לסיכום, בעוד העתיד ללא ספק שייך להנעה החשמלית, ההווה של 2025 עדיין מורכב. ההחלטה לרכוש רכב היא לא רק הצהרה אידיאולוגית, אלא תוצאה של שיקולים פרקטיים, כלכליים ואישיים. כל עוד אתגר הטעינה לדיירי בניינים, פערי המחיר הראשוניים והצורך בשינוי הרגלים יישארו גורמים משמעותיים – ימשיך מנוע הבעירה הפנימית להיות בחירה לגיטימית ופופולרית עבור נהגים רבים בישראל.


מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: