בריאות ולייף סטייל

חלה בפרקינסון בגלל עבודתו – וקיבל פיצוי המסתכם ב-2.2 מיליון שקל

עובדים ישראלים רבים נמצאים בסיכון גבוה לחלות בפרקינסון והפרעות נוירולוגיות אחרות בגלל הסכנות בעבודתם. בהתנהלות נכונה מול חברות הביטוח, יכולים העובדים שחלו ובני משפחתם לזכות בפיצויים של עד מיליוני שקלים, קצבה של אלפי שקלים בחודש ופטור ממס שיכול להגיע למאות אלפי שקלים

רבים מאיתנו מכירים את סיפורו של מוחמד עלי – המתאגרף המפורסם מכולם, שזכה באינסוף קרבות, אך גם חלה בפרקינסון בגיל צעיר. כנראה שלא מדובר בסתם ביש מזל – מאחר שמחקרים מעידים על קשר משמעותי בין זעזועי מוח ופגיעות ראש הכוללות איבוד הכרה, לבין התפתחות פרקינסון. עלי אינו לבד: אנשים רבים חשופים מתוקף עבודתם לסיכון מוגבר לחלות בפרקינסון או פרנקסוניזם (הפרעות נוירולוגיות), גם אם מעולם לא עלו לזירה. 

בישראל לבדה מאובחנים מדי שנה אלפי חולי פרקינסון ופרקסוניזם חדשים – ורבים מהם אינם יודעים כי ייתכן שהם זכאים להכרה כנפגעי עבודה, לקצבה חודשית של אלפי שקלים מהביטוח הלאומי – ואף לפטור ממס שיכול להגיע למאות אלפי ואף מיליוני שקלים. מדובר בעבודות הכרוכות בחשיפה לחומרים מזיקים, בין אם מדובר בחקלאות, תעשייה, נגרות וחרטות, הדברה וריסוס, וגם בעבודות שיכולות לגרום לזעזועים משמעותיים בגוף, חבלות, ויברציות ועוד, כמו שימוש בכלים חקלאיים. 

"לאור המגוון הגדול של חומרים שעלולים להזיק לגוף וכן של מצבים תעסוקתיים שיכולים לתרום להתפתחות פרקינסון והפרעות נוירולוגיות אחרות, ההערכה היא שיש כיום בישראל אלפי חולי פרקינסון שלא הוכרו כנפגעי עבודה", אומרים בחברת "זכותי" המומחים לזכויות רפואיות. "היעדר המודעות לזכויות שלהם, עלול להביא לכך שהם ובני משפחותיהם יפספסו הכרה מהמדינה וקצבה חודשית נדיבה שיכולה להסתכם במיליוני שקלים, אפילו אם החולים כבר נפטרו".

נחשפתם לחומרי הדברה? בדקו את זכויותיכם

ב"זכותי" מסבירים כי יש כמה קבוצות עיקריות של עובדים הנמצאים בסיכון לפרקינסון ופרקסוניזם. "הקבוצה הראשונה היא של עובדים החשופים לחומרי הדברה – חקלאים, מדבירים, עובדים במפעלי ייצור של חומרי הדברה ואפילו טייסים במטוסי ריסוס. קבוצה שנייה היא של עובדים הנחשפים לחומר טריכלוראטילן (TCE או ז'נקלין) המשמש לניקוי מתכות, שומנים וניקוי יבש, וכן נמצאים בצבעים ובחומרי הדברה. 

"למעשה, מגוון החומרים המזיקים הוא נרחב מאוד, וכולל גם מתכת מסוג מנגן, אליה נחשפים עובדי ריתוך; חומר בשם PCB שהיה נפוץ בנוזלי קירור ובתעשיית הפלסטיק; וכן חומרים הנפלטים בעת עבודות מסגרות, חרטות וכרסום. גם מי שלא מכיר את החומר אליו נחשף, אבל סובל כיום מבעיה נוירולוגית – מומלץ לו לפנות לבירור זכויותיו".

כאמור, גורמי סיכון אחרים, פרט לחומרים אליהם נחשפים בעבודה, הם פגיעות ראש במהלך העבודה, וכן ויברציות מכניות – למשל, שימוש בכלים כבדים הגורמים לגוף זעזועים חוזרים ונשנים.

מעוניינים בפרטים נוספים?
השאירו פרטים >>

"אפשר לפנות לביטוח לאומי גם שנים אחרי גילוי המחלה"

"חשוב לדעת כי על פגיעות מסוג זה ניתן לפנות לביטוח הלאומי גם אם חלפו שנים מהרגע בו אובחנה המחלה, או אפילו אם החולה נפטר בינתיים", מדגישים ב"זכותי". "המשמעות הכספית של הפיצויים יכולה להיות גבוהה מאוד ולסייע להתמודדות עם המחלה או עם האובדן של בן המשפחה החולה".

כך למשל, ש' בן ה-55, שעבד כמדביר, חלה בפרקינסון ופנה ל"זכותי" כדי שיסייעו לו לקבל הכרה כנכה. "בבדיקה שערכנו במחלקה המקצועית הבנו שהוא יכול להיות מוכר כנפגע עבודה. סייענו לו בהגשת תביעה לביטוח לאומי, ונקבעה לו נכות עם קצבה חודשית של 3,600 שקל נטו לחודש, ובנוסף – קצבה מיוחדת של עוד 4,500 שקל לחודש. בסך הכל, הוא יהיה זכאי ל-2.2 מיליון שקל במהלך חייו – וגם לאחר פטירתו, אלמנתו תמשיך לקבל קצבה חודשית".

עם זאת, ב"זכותי" מדגישים כי "בביטוח הלאומי לא תמיד ממהרים להכיר בנכות של הנפגע, גם אם היא קשורה לעבודתו. חשוב לפנות לגורם שמתמצא היטב בעולם הרפואה, בדגש על פרקינסון, וגם צבר ניסיון משמעותי בהתמודדות עם חברות ביטוח ועם הביטוח הלאומי".

שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד

כמי שעוסקים בתחום הזכויות הרפואיות זה 18 שנה, אומרים בחברה, "לא פעם הגיעו אלינו אנשים שהגישו תביעה לביטוח הלאומי באופן עצמאי, אך מאחר שהם לא מכירים את התחום הם נדחו. לפעמים פנייה כזו גם יוצרת נזק שקשה לתקן בהמשך, כך שעדיף לפנות לעזרת מומחים כבר בשלבים הראשוניים".

הצוות המקצועי של החברה כולל מנהלי מחלקות לשעבר בביטוח הלאומי, כאשר הרופא הראשי של החברה לקח חלק בוועדות ערר של הביטוח הלאומי במשך 32 שנים. זו, ככל הנראה, אחת הסיבות לכך שבבדיקה שנעשתה מטעם ועדת הרווחה בכנסת, נקבע ששיעורי ההצלחה בזכותי הם הגבוהים ביותר בענף מבין החברות שנבדקו.

התהליך כולל פגישה ראשונית ללא התחייבות וללא עלות, כאשר צוות מומחים מתחומים שונים משתפים פעולה בהכנת תיק רפואי מוצק, כולל סיכום רפואי ממצה. החברה מקבלת תשלום רק אם התביעה התקבלה בהצלחה, כאחוזים משיעור הפיצוי. 

"המטרה שלנו היא לבוא לקראת הלקוחות ולהקל בכל מה שאפשר, ובמידת הצורך נקיים את הפגישות גם בזום או נגיע עד אליהם הביתה. עד היום, טיפלנו בעשרות אלפי לקוחות – מהם מאות רבות של אנשים שחלו בפרקינסון. ברוב המכריע של המקרים, עזרנו להם לקבל את הזכויות שמגיעות להם", מסכמים בחברה.

מעוניינים בפרטים נוספים?
השאירו פרטים >>

יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"