"סוף סוף רואים את הכישורים שלי": התוכנית שעזרה לאיריס למצוא עבודה שווה

איריס, בת 51, מתמודדת עם לקות שמיעה, עבדה בעבר בעבודות שלא התאימו ליכולות ולרצונות שלה , ולאחר מכן הייתה מובטלת – עד שהתוכנית הממשלתית "תעסוקה שווה" נכנסה לתמונה. "בנו איתי תוכנית ליווי אישית ממוקדת מטרות, עזרו לי לכתוב מחדש את קורות החיים והכינו אותי לראיון העבודה. היום אני עובדת בגן ילדים, ואני מאושרת מכל רגע"

איריס, בת 51 המתגוררת בנשר, מתמודדת עם מלקות שמיעה משמעותית – ובמשך שנים ארוכות, היא לא הצליחה למצוא עבודה מתאימה לכישוריה. אחרי תקופה בה עבדה כסדרנית סחורה וקופאית בסופרמרקטים, היא נותרה מובטלת במשך חודשים ארוכים. "הייתי מתוסכלת מאוד", היא מספרת. "כי ידעתי שאני שווה יותר ממה שרואים. מקומות עבודה פשוט לא ראו אותי, בגלל המגבלה שלי". 

איריס אינה לבד. בישראל ישנם מאות אלפי אנשים שמתמודדים עם מוגבלות ונכות של 20% ומעלה, ורבים מהם מתקשים למצוא עבודה עם סיפוק והגשמה שהולמת את היכולות והכישורים שלהם. כך מסבירים בתוכנית הממשלתית "תעסוקה שווה". התוכנית, שסניפיה פרוסים בכל רחבי הארץ, מספקת סל שירותים מקיף למחפשי עבודה עם מוגבלות וגם למעסיקים – כדי לאפשר להם למצוא זה את זה. התוכנית ממומנת בידי משרד הכלכלה, כך שמדובר בשירות חינמי לעובדים.

"אנחנו מייצרים מצב של win-win למעסיקים ולעובדים – המעסיקים מקבלים עובדים מחויבים ומתאימים לתפקיד , והעובדים עצמם נהנים סוף סוף ממקום שמאפשר להם לבטא את כישוריהם ולהרגיש מוערכים", אומר צח שלו, מנכ"ל אזור הצפון ואזור ירושלים של העמותה. 

צחי שלו, מנכ"ל תעסוקה שווה - סניף סינרגיה

"סוף סוף רואים את הכישורים שלי"

כשהגיעה איריס למשרדי "תעסוקה שווה", כבר בשיחת ההיכרות הראשונית, היא סיפרה כמה חשוב לה לתת מעצמה במקום העבודה, ולהרגיש תחושת שליחות. "גילינו יחד שהחלום התעסוקתי שלה הוא לעבוד עם הגיל הרך, או להדריך אנשים עם מוגבלויות", מספר שלו ."עם זאת, איריס חששה – גם בגלל מגבלת השמיעה שלה, וגם בגלל חוסר הניסיון. לכן חקרנו יחד איתה  איך נראות המשרות הללו ומה הן דורשות בפועל. בנוסף, זיהינו יחד איתה את הכוחות והכישורים שלה הרלוונטיים לתפקיד בו היא מעוניינת, סייענו לה  להתגבר על מחסומים  וחידדנו איתה את ההתאמה שלה לתפקיד, תוך חיזוק המסוגלות והביטחון העצמי שלה שהיא מתאימה ותצליח. 

"כתבנו קורות חיים שהדגישו את היתרונות של איריס, ערכנו סימולציות של ראיונות עבודה וניתחנו אותם לאחר מכן. לאחר ההכנה, יצאה איריס לראיון עבודה במעון נעמת, שם התרשמו מאוד ממנה, מהיכולות והמוטיבציה שלה, ומנהלת המעון קיבלה אותה לעבודה", אומר שלו.

"בנו יחד איתי תוכנית ליווי אישית, עזרו לי לכתוב מחדש את קורות החיים והכינו אותי לראיון העבודה. היום אני עובדת בגן ילדים, ואני מאושרת מכל רגע. אפילו הציעו לי לצאת לקורס מטפלות לגיל הרך", מספרת איריס בהתלהבות ומוסיפה: "סוף סוף אני מרגישה שרואים את הכישורים שלי".

אם גם אתם זכאים ל 20% נכות ומעלה ורוצים לקבל סיוע תעסוקתי מ'תעסוקה שווה', בחרו את אזור מגוריכם >>

מתאים לבעלי 20% נכות ויותר

התוכנית, כאמור, מיועדת לכל מי שמוגדר על ידי הביטוח הלאומי כזכאי ל 20% נכות או יותר – ללא קשר לסוג הפגיעה או המוגבלות. ביניהם אנשים בעלי השכלה גבוהה שמחפשים משרה תואמת, ואחרים מעדיפים משרת כניסה בתחומים שונים. 

השירותים שמציעה התוכנית כוללים סדנאות להכנה לעבודה, סימולציות של ראיונות עבודה כמו אלו שעברה איריס כולל ניתוחים שבודקים כיצד יוכל המועמד להשתפר בפעם הבאה, לימוד מיומנויות מחשב וכתיבת קורות חיים אופטימליות. "הליווי האישי המקצועי עוזר לכל מי שמגיע אלינו להבין מה החוזקות והחולשות שלו, ולאלו כיוונים כדאי לו לפנות ואילו כישורים ומיומנויות עליו לחזק על מנת להגדיל את סיכויי ההשתלבות שלו בעבודה", אומר שלו. 

במקרה הצורך, גם נדאג להכשרה מקצועית בסבסוד המדינה. לאחר התהליך הזה, אנחנו מסייעים בהשמה בעזרת מאגר המשרות הרחב שלנו, המתפרש על כל הארץ והקשרים הרבים שאנו מטפחים עם מעסיקים".

"פתאום הוא יכול לבחור בין הצעות עבודה"

מתמודד נוסף שהתוכנית סייעה לו הוא דוד, בן 40 מקרית ביאליק, המתמודד עם  קושי קוגניטיבי. דוד, בעל תעודה בתחום הבישול, הגיע באמצעות תוכנית תעסוקה נתמכת במטבח של בית אבות אך חיפש עבודה מתאימה יותר לכישוריו. "דוד סיפר שקשה לו ליצור קשר עם אנשים. התאמנו לו תוכנית שכללה סדנה להכרת המחשב, סדנה שסייעה לו לדעת כיצד והאם יהיה נכון לחשוף את המגבלה שלו והכנה לראיון עבודה. במקביל, כתבנו יחד איתו קורות חיים, וערכנו סימולציות של ראיונות עבודה. לכל אורך הדרך, הדגשנו בפני דוד את היתרונות והחוזקות שלו עד שגם הוא החל להכיר בהן. 

"יצאנו איתו למסע בו הוא חיפש עבודה בעצמו, וגם אנחנו עזרנו לו. בתהליך החיפוש היו כמה משרות אליהן הוא התקבל, אבל בחשיבה משותפת הגענו למסקנה שהן לא מתאימות לו, והוא הבין שהוא יכול להרשות לעצמו לבחור את העבודה המתאימה לו ושהוא לא חייב לקחת את כל מי שמקבל אותו . בסופו של דבר, רכזת המעסיקים שלנו איתרה עבורו משרה בחברת הקייטרינג של "רפאל". דוד עבר את הריאיון בהצלחה, ועובד שם כבר יותר מחודשיים, כאשר גם הוא וגם המעסיק מרוצים".

"כל אחד רוצה להיות מועיל ומשמעותי"

בתוכנית מציינים כי היא מיועדת למי שאינו עובד כלל כיום, או עובד ב-50% משרה לכל היותר; וכן למי שלא נמצא בתהליך ליווי תעסוקתי אחר. "כמו לכל אדם, גם עבור מי שמתמודד עם מוגבלות, חשוב מאוד למצוא מקום עבודה מתאים – מאתגר, אך גם מספק ומתגמל. עצם העובדה שאדם קם בבוקר, מתלבש, מתכונן ויוצא מהבית כדי להיות מועיל ומשמעותי , לתרום מעצמו לאחרים, וגם להתפרנס – אין לזה מחיר, וזו בדיוק המטרה שלנו", מסכמים בתוכנית. 

אם גם אתם זכאים ל 20% נכות ומעלה ורוצים לקבל סיוע תעסוקתי מ'תעסוקה שווה', בחרו את אזור מגוריכם >>

יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"