בריאות ולייף סטייל

הבדיקה המהפכנית שמזהה כבד שומני וצלקתי – ויכולה להציל חיים

סוכרת סוג 2, השמנת יתר וכולסטרול גבוה הם גורמי הסיכון להתפתחות כבד שומני וצלקתי – שיכול להוביל לסיבוכים קשים עד כדי שחמת וצורך בהשתלת כבד. בדיקת פיברוסקאן, שעלותה 550 שקל בלבד, מבוצעת בעזרת מכשיר דמוי אולטרסאונד באופן לא פולשני וללא כאב – ויכולה לזהות את הבעיה מבעוד מועד

כ-25% מאוכלוסיית העולם סובלים מכבד שומני – מצב בריאותי בו מצטבר שומן ברקמת הכבד. אצל כ-15% מהם צפויים להתפתח סיבוכים קשים, ובהם אי ספיקת כבד (שחמת) וסרטן הכבד. ואולם, המחלה עלולה להתפתח בשקט שנים רבות – ולהתגלות מאוחר מדי, כשהנזק כבר יהיה גדול מדי.

זיהוי מוקדם של המחלה הוא בעל חשיבות מכרעת, אך עד לאחרונה מי שרצה להבין את מצבו, נדרש לעבור ביופסיית כבד – פעולה פולשנית שדורשת דיקור של רקמת הכבד. עם התקדמות הרפואה והטכנולוגיה, נכנסה לשימוש בדיקה מהפכנית ומהירה, המאפשרת לכל מי שחפץ בכך לבצעה ולאתר את המחלה בזמן. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר בשם "פיברוסקאן", שמבצע פעולה דומה לביופסיה, אך בתהליך קל ומהיר, שאינו פולשני ואינו מכאיב.

איגודי רפואת הכבד באירופה ובארה"ב ממליצים

"מדובר בבדיקת אולטרסאונד שבוחנת שני מדדים חשובים ברקמת הכבד – סטאטוזיס (STEATOSIS), רמת ההסננה השומנית של רקמת הכבד; ופיברוזיס (FIBROSIS), רמת ההצטלקות של רקמת הכבד", מסביר ד"ר רוני רוזן, רופא מומחה לרפואה פנימית, מחלות דרכי עיכול ומחלות כבד.

"בעזרת המדדים האלה, אפשר להבין אם יש פגיעה בכבד, ומה חומרת המצב. באמצעות המידע הזה, המטופלים והרופאים יודעים אם עליהם לשנות את אורח החיים, אילו בדיקות נוספות או מעקב יש לבצע וכן הלאה. זה משתלב היטב במחקרים בינלאומיים והנחיות רפואיות ברחבי העולם, שכבר ממליצים כי מטופלים שנמצאים בסיכון לכבד שומני, יעברו בדיקות מתאימות".

המכשיר עצמו, הוא מדגיש, נבדק ביותר מ-3,000 מחקרים קליניים, שמצאו כי הוא יעיל ובעל רמת דיוק גבוהה. בחמש השנים האחרונות, הוא זכה למעמד של כלי אבחנתי מומלץ, על פי איגודי רפואת הכבד באירופה, ארה"ב ומדינות נוספות.

לקביעת תור לבדיקת פיברוסקאן במרפאה הממוקמת בראשון לציון- לחצו כאן >>>

חולי סכרת בסיכון של 73%

הכבד השומני, או NAFLD – Non- Alcoholic Fatty Liver Disease, הולך ומתפשט בעולם בשני העשורים האחרונים וכ-25% מאוכלוסיית העולם סובלת ממנו. בין היתר, הוא נגרם כתוצאה מתזונה עשירה בפחמימות וחומצות שומן, וכן מצבים כמו סוכרת והשמנת יתר, שאוזכרו למעלה. בעשור האחרון, הכבד השומני הוא גם הגורם העיקרי להשתלות כבד בעולם המערבי.

קיימת אוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר לכבד שומני. חולי סכרת מסוג 2 למשל, נמצאים בסיכון גבוה שמגיע לכ-73%. אבל הם לא לבד: גם הסובלים מהשמנת יתר, משקל עודף, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של טריגליצרידים נמצאים בסיכון, כאשר אליהם מצטרפים בעלי מחלת כבד כרונית מסוגים שונים, או כאלה שאובחנו עם הפרעה בתפקודי הכבד.

לדברי ד"ר רוזן, "כ-18% מחולי סוכרת סוג 2, סובלים מ-NASH ונמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים. כך למשל, מקרב חולים הסובלים מ-NASH, כ15% יפתחו שחמת כבד בתוך עשר שנים, ונמצאים גם בסיכון להתפתחות סרטן כבד. אחת הבעיות הגדולות היא שהכבד השומני יכול להיות סמוי במשך שנים רבות, כמעט ללא תסמינים".

ניתן לקבל החזר מחברות הביטוח

בדיקת כבד שומני באמצעות פיברוסקאן מבוצעת בישראל במכון הפרטי, אותו מוביל ד"ר רוזן, המשמש גם רופא בכיר במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי וולפסון. המכון ממוקם בראשון לציון, והבדיקות מבוצעות על ידי טכנאית מוסמכת. את הפענוח מבצעים מומחים לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, והוא חוזר אל הנבדקים בתוך 72 שעות לכל היותר.

הבדיקה מבוצעת מגיל 18 ומעלה, ומתאימה גם לנשים בהריון ולמטופלים עם קוצב לבבי, וכן לבעלי כבד שומני הנמצאים לפני או אחרי ניתוח בריאטרי. עלות הבדיקה היא 550 שקל, כולל מע"מ, כאשר בעלי ביטוחי בריאות פרטיים יכולים לקבל חזרה חלק ניכר מהסכום, מחברות הביטוח.

"עבור אנשים הנמצאים בסיכון גבוה יותר לכבד שומני, וכן עבור כל מי שדואג לבריאותו ורוצה לזהות בזמן אמת אם קיים סיכון לבעיה בעתיד, בדיקת הפיברוסקאן מעניקה תמונת מצב ברורה ואמינה של הכבד ומסייעת בפילוח האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה יותר", מסכם ד"ר רוזן. "האבחון המוקדם קריטי לאוכלוסיות אלה, בכדי לאתר בעיות בזמן, ולהספיק לטפל בהן – לפני שייגרם נזק בלתי הפיך".

לקביעת תור לבדיקת פיברוסקאן במרפאה הממוקמת בראשון לציון- השאירו פרטים >>>

– דף זה אינו מיועד לאבחון, טיפול, ריפוי או מניעה כלשהי של מחלה.
– התוצאות עשויות להשתנות וייתכן והתוצאות אינן מייצגות או עשויות להיות לא מדוייקות
– מידע זה אינו מהווה ייעוץ רפואי ואין להסתמך עליו ככזה


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"