"מעשנים שמחכים לרגע שבו יתחשק להם להפסיק לעשן כנראה ימשיכו לחכות"

השיטה של אלן קאר עזרה כבר ללמעלה מ-50 מיליון מעשנים ברחבי העולם להיגמל מסיגריות לאורך 38 השנים האחרונות – "השיטה שלנו עובדת כי אנחנו לא מתייחסים למעשנים כאל ילדים שזקוקים להטפה. ההמלצה שלנו – אל תגיעו כשאתם בשלים להיגמל, אלא פשוט תבואו". מרב נירן, המובילה את שיטת אלן קאר בישראל, מסבירה מדוע הסדנה שלהם עובדת גם על המעשנים הכבדים ביותר תוך יום אחד בלבד.

טקס זריקת הסיגריות - מתוך סדנה של אלן קאר

מיותר לציין שהיום כולם מודעים היטב לנזקי העישון, כולל המעשנים עצמם. מרב נירן, אשר שנים רבות עישנה בעצמה ולבסוף נגמלה גם היא בעזרת שיטת אלן קאר, מסבירה "ההתמכרות היא נפשית, הרבה יותר מאשר פיזית – אם אדם מעשן מחליט להפסיק לעשן ממש עכשיו, רוב הניקוטין יתנקה מגופו תוך ימים בודדים. אחרי 21 יום הגוף יהיה כבר נקי וגמול לחלוטין מניקוטין". היא מוסיפה "הבעיה האמיתית עם סיגריות היא התלות הרגשית והתדמית שמעשנים מחזיקים לגבי עישון. אני מדברת גם בשם עצמי – אני הרגשתי שסיגריות מגדירות אותי יותר מכל דבר אחר". 

למה הכוונה? לדברי נירן, למעשנים יש תדמית מסוימת של עצמם, הקשורה קשר הדוק בסיגריה. "כל מי שלא מעשן, ובוודאי מי שמטיף להם על עישון, נכנס אצלם לקטגוריה של טיפוס לא כיפי, נודניק, סאחי כזה", אומרת נירן. "אני בעצמי סלדתי מאנשים שלא מעשנים. חשבתי שסיגריות הופכות את החיים שלי לטובים ומעניינים יותר – אהבתי לעשן ואהבתי את התירוצים שסיפרתי לעצמי סביב סיגריות. הן היו החברות הכי טובות שלי כשהייתי בסטרס, כשהייתי משועממת ובסיטואציות חברתיות. הן אפילו היו חלק משמעותי במערכת יחסית שלי עם אבא שלי, אל מול האמא הלא מעשנת שלי".

"הבעיה המרכזית היא ההתמכרות הנפשית, ועל זה בדיוק הסדנה שלנו עובדת"

הסדנה, שנמשכת שש שעות, מתמקדת בפירוק האמונות שיש למעשנים לגבי הסיגריות והיחסים המורכבים שלהם עם עישון. "אנחנו מוכיחים להם שכל התרחישים האלה שמצדיקים סיגריה, התחושות האלה, הן רק אשליה – סיפורים שאנחנו כמעשנים מספרים לעצמנו כדי שנוכל להמשיך לעשן", אומרת נירן. "אנחנו לא מתייחסים למעשנים כאל טיפשים שלא יודעים מה הם עושים, אלא כאנשים רציונליים. וברגע שהם רואים את עצמם במראה שאנחנו מציבים להם, הם מבינים שלא נשארה להם סיבה אמיתית לעשן".

כל המדריכים שמעבירים את הסדנאות באלן קאר הם מעשנים לשעבר שנגמלו בעזרת הסדנה. "הם מכירים את התחושות והתירוצים היום יומיים – סיגריות מרגיעות, מנחמות, מפחיתות חרדות, מסייעות עם בדידות ושעמום… ההבנה והחיבור למשתתפים בסדנה שלנו זה ערך עליון מבחינתנו". בנוסף לזה, אלמנט נוסף בסדנאות של אלן קאר, שגורם לרבים להרים גבה – במהלך הסדנה יוצאים למספר לא מבוטל של הפסקות עישון. "אנחנו מעדיפים שאנשים יהיו מרוכזים בהדרכה, במקום לחשוב מתי הם יוכלו לעשן בפעם הבאה. הפסקות העישון האלה הן קריטיות מכיוון שהן מאפשרות למשתתפים לבחון את התהליך שהם עוברים מול הסיגריות. זו הזדמנות מדהימה לבדוק בזמן אמת אם כל מה שהם סיפרו לעצמם על העישון באמת נכון".

פירוק המנגנונים הפסיכולוגיים

נירן מוסיפה "הסדנה שלנו לא מתעסקת בהפחדה. אנחנו לא מראים תמונות של ריאות שחורות ולא עושים חישובים כספיים. בשלב הראשון אנחנו מדברים על הניקוטין עצמו, בלי להתמקד בחלק של הנזקים – רק בפרקטיקה של ההתמכרות הפיזית. השלב הבא הוא התעסקות בהתמכרות הנפשית. בעזרת כלים פסיכולוגים שפיתחנו במהלך 38 שנות פעילות, אנחנו מצליחים לשנות את התפיסה של בן אדם כלפי עצמו – מעבר מתודעת מעשן, לתודעה ללא עישון".

מצליחים לשנות את התפיסה של בן אדם כלפי עצמו - מעבר מתודעת מעשן, לתודעה ללא עישון

לא צריך להחליט להפסיק לעשן

באלן קאר מבינים שרוב המעשנים לא באמת רוצים להפסיק, או אולי רוצים אבל לא מסוגלים לעשות את הצעד הראשון בעצמם. "אנחנו רואים מגמה מדהימה ומטורפת אצל מעשנים רבים – לפעמים הם מצליחים להפסיק לעשן לעשרות שנים, אבל במחשבה שלהם הם עדיין אנשים מעשנים. הגעגועים לסיגריה לא מפסיקים לעולם. המאבק היום-יומי הזה בצורך לעשן, בסופו של דבר מוביל ברוב המקרים להחלפת התמכרות אחת באחרת, או גרוע מזה – מספיק יום אחד מתוח, או סיטואציה חברתית מגרה מספיק, והופס – חזרת לעשן, כאילו מעולם לא הפסקת. אנחנו לא רק עוזרים לאנשים להפסיק לעשן – אנחנו גומלים אותם מהגעגועים לסיגריות. זה הלב של הסדנאות. לכן, מה שאני תמיד ממליצה ומדריכה את העובדים שלי להגיד למתלבטים – פשוט להגיע ולחוות בעצמם. מקסימום – תפסיקו לעשן".

90% הצלחה

הסדנאות של אלן קאר עומדות על כ-90% הצלחה בעשרות שנות הפעילות שלהם, אך לא מסתפקים בכך, אלא גם נותנים אחריות לכל החיים על התוצאה. המעטים שלא הפסיקו לעשן בתום הסדנה, יכולים לקבל סדנאות נוספות מקוצרות, ותמיכה טלפונית בכל ימות השבוע, כאשר בקרוב יופעלו גם מפגשי זום בשעות הערב, כדי לסייע בהטמעת התהליך. 

"רבים מהלקוחות שלנו מגיעים סקפטיים מאוד. זה נשמע להם טוב מדיי. הם לא מאמינים בפתרונות קסם – ובצדק. השיטה שלנו היא לא פתרון קסם – היא שיטה מוכחת והגיונית. מי שעובר את הסדנאות שלנו חווה את זה במלוא העוצמה – זו הסיבה למה אחוזי ההצלחה כל כך גבוהים".


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2023: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"