לימודים וקריירה

קורס אימון לחולים כרוניים: "להפוך לאדם שמוביל שינוי אצל אחרים"

אלון קוטב, אחד המאמנים הבכירים בארץ, אחראי על תוכנית מהפכנית שמשנה את חייהם של חולים כרוניים בישראל. עכשיו הוא מרחיב את התוכנית ומציע לחולים עצמם להפוך למאמנים מבוקשים, שירכשו מקצוע חדש ויהפכו לסוכני שינוי בחייהם של חולים אחרים

אחד הרגעים הקשים ביותר בחייהם של רבים, הוא קבלת אבחון מהרופא על מחלה כרונית ממנה הם סובלים. בין אם מדובר על סרטן מסוגים שונים, סוכרת, אלרגיה מסכנת חיים, קרוהן או טרשת נפוצה – באותם רגעים החיים חולפים בהילוך מהיר, מתחילים לחשוב על כל ההשלכות של הסיטואציה, השינוי שהולך לקרות בחיים, על המשפחה וגם על כל החלומות שמתנפצים ברגע ונראה כי לעולם כבר לא יתגשמו. 

אך מעבר להלם הראשוני בקבלת האבחון, יש כאלו שבוחרים להגיע לאיכות חיים מקסימלית למרות המחלה. "בשנים האחרונות גורמי הרפואה מבינים יותר ויותר את החשיבות של חווית המטופל וההשפעה שלה על הבריאות של החולה", אומר אלון קוטב, אחד המאמנים הבכירים בארץ ומי שאחראי להטמעת קורסים לאיכות חיים בקרב חולים כרוניים בבתי החולים המובילים בישראל. 

"אנחנו פה בשביל להכשיר חולים כרוניים להפוך לכאלו שישנו את חייהם של חולים אחרים באמצעות קבוצות אימון. אנחנו מחפשים אנשים שרוצים להוביל ולהשפיע – כאלה שלא מוכנים שהמחלה תגביל את החלומות שלהם ותשפיע על השאיפות שלהם, אלא להיפך – תהפוך אותם למובילים וחשובים עבור אחרים".

מתעניינים בקורס אימון לחולים כרוניים? השאירו פרטים >>

"החלטתי שיש מה לעשות כדי להפוך למאושר"

קוטב החל את דרכו בתחום לאחר שאביו, שסבל מסוכרת נעורים, אובחן כסובל גם מטרשת נפוצה. לדבריו, על אף שישב בכיסא גלגלים רוב חייו הבוגרים, הוא לא הרגיש שיש לו אבא נכה. "הוא היה קם בבוקר ועושה בכל יום את הכי טוב שהיה יכול וכל יום הגדיר מחדש את הגבולות של עצמו.

"זה לא תמיד היה ככה", הוא נזכר, "אדם שמבלה 120 ימים בשנה בבית החולים וכל פעילות הכי בסיסית קשה לו – לא תמיד רואה את הצד האופטימי של החיים ואת הסיבה לקום בבוקר. אבל בתור המטפל העיקרי שלו החלטתי שיש מה לעשות כדי להפוך למאושר והחלטנו לעבוד על זה מדי יום".

ביחד עם פרופ' ענת אחירון, אחת הרופאות המובילות בארץ בתחום הטרשת הנפוצה, ועם רופאים נוספים מבית החולים שיבא (תל השומר), הוא החל בעשור האחרון החל להטמיע את הרעיונות שלו גם עבור חולים אחרים ולהעביר קורסים המיועדים לחולים עצמם ולבני משפחותיהם.

קוטב חרש את מחלקות הסרטן, טרשת נפוצה קרוהן וקוליטס, האיידס והפסוריאזיס בכל הארץ ובדק כיצד תהליכי אימון יכולים לייעל את פעילותן של התרופות ולשפר את חיי החולים. הוא התמקד באימונים שמלמדים איך לצרוך רפואה, איך לדבר עם הרופאים ואיך להפוך את איכות החיים לחלק מהסטנדרט של החולים.

מתעניינים בקורס אימון לחולים כרוניים? השאירו פרטים >>

ללמוד מקצוע שמשנה את החיים

כיום, מציע קוטב לחולים כרוניים להיות חלק מהשינוי בתחום, ולהפוך בעצמם למאמנים שיהיו אחראיים על קבוצות אימון בבתי החולים. "אנחנו מציעים לחולים, לבני המשפחה שלהם ולאנשי סגל רפואי שמכירים את החוויה של חולים כרוניים, ללמוד מקצוע שיעשה שינוי של ממש בחייהם של אחרים. 

"אין מי שמבין חולים כרוניים כמו מישהו שעובר גם הוא את התהליך. לכן, אנחנו פונים אליהם כמקור ראשון להעברת הקורסים הללו", אומר קוטב. "הם יכולים להפוך לסוכני שינוי שיהפכו את איכות החיים הטובה לדרך לא רק עבור עצמם, אלא גם עבור אלפי חולים אחרים. אנחנו עובדים בצורה הזאת כבר מספר שנים, זה עובד מצוין ואנחנו זקוקים לאנשים נוספים עבור הפרויקט החשוב הזה."

"החזון שלנו הוא שהחולים עצמם יובילו את עולם הרפואה. חולה שלא טוב לו, לא ייקח תרופות, לא ישתף פעולה עם הטיפול ויהפוך לאדם ממורמר ומדוכא שלא מנצל את חייו עד תום ומכביד על בני משפחתו ועל הסביבה הקרובה לו. כשעוברים את הקורס של "החולה כמנהיג" משנים את מסלול החיים הצפוי הזה ומקבלים כלים להוביל את הדרך ולהגיע בדיוק לאן שרוצים".

"מבטיחים עבודה בסיום הקורס"

לאחר שיוכשרו כמאמנים, צפויים הלומדים להפוך למצרך מבוקש בכל בתי החולים בישראל שמשוועים לקורסים כאלו עבור המטופלים שלהם. "היום אנחנו עובדים בשיבא, בבילינסון ומתחילים שיתוף פעולה גם באיכילוב", אומר קוטב. "השאיפה היא כמובן שהנאמנים שלנו יאיישו את כל המחלקות הרלוונטיות בבתי החולים בארץ." 

"עוד בבית החולים אנחנו רוצים שכבר בשלב קבלת האבחנה יהיה שם נציג שלנו שיידע לתווך את המידע לחולה וייתן לו תקווה לגבי ההמשך. לאחר מכן נציע לו כמובן להצטרף לאחת הקבוצות שזמינות לגמרי בחינם עבור החולים ועבור בני משפחותיהם."

"הקבוצות עבור החולים הן במתכונת של 10 מפגשים במהלך של שלושה חודשים ובהן אפשר לקבל כלים להתמודדות עם האבחון ועם הבחירה בחיים מלאים. מי שיוכשר אצלנו כמאמן יוכל לאמן 3 קבוצות בשבוע ולקבל בעצם הכנסה יציבה שאפשר גם לשלב עם עבודות נוספות".

כמה זמן אורכת ההכשרה למאמנים?

"מדובר על קורס אימון מלא של 'תות תקשורת ותוצאות' – אחד המוסדות הוותיקים והמוערכים ללימודי אימון בארץ שאני הוא מהמייסדים שלו יחד עם אלון גל", אומר קוטב. "הקורס הקרוב יתחיל בתחילת ינואר 2022 ואורך 8 חודשים בלימודי ערב או בוקר. 

"יש ביקוש אדיר לתחום ולכן אנו מבטיחים עבודה בסיומו. בנוסף, מי שעובר את הקורס הוא מאמן לכל דבר, גם אם ירצה בעתיד להתמקד באימונים אחרים לאו דווקא לחולים כרוניים", אומר קוטב ומסכם: "יש פה הזדמנות לשנות את מסלול החיים ולהשפיע על חייהם של אלפי חולים אחרים. מי שלומד אימון הופך לאדם שרואה שינויים לנגד עיניו מדי יום, זה מקצוע מתגמל ומעשיר בייחוד בהתמחות הספציפית הזו, שהיא בגדר שליחות בעיניי".

מתעניינים בקורס אימון לחולים כרוניים? השאירו פרטים >>


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"