בריאות ולייף סטייל

הילה גפן: "דיאטה שאינה מותאמת אישית לא יכולה להחזיק לאורך זמן"

בזמן שכולנו העלנו אי אלו קילוגרמים בתקופה האחרונה, המטופלות של הילה גפן, דיאטנית קלינית מומחית להרזיה, לא עלו גרם, ואף ירדו במשקל. "הדבר הכי חשוב הוא לעשות שינוי קוגנטיבי-התנהגותי במקביל לשינוי התזונתי, ומתן כלים פרקטיים כדי לא לחזור להרגלים הישנים. דיאטות כסאח לא באמת עובדות, והעלייה מחכה מעבר לפינה".

מי שסובלת מעודף משקל או מנטייה להשמנה, ודאי מרגישה בתקופה האחרונה קושי גדול יותר לשמור על תזונה נכונה ואכילה מבוקרת. השהייה הממושכת בבית, הפיג'מות והטרנינג הנוח, לצד השינוי של השגרה היומיומית גרם לנשים רבות לעלות במשקל ולהרגיש שהן מאבדות שליטה על האכילה ועל הגוף שלהן.

יעל, בת 51 מרחובות עלתה בסגר הראשון כמה ק"ג והחליטה לפנות לעזרה מקצועית לפני שהם יצטברו והיא תמשיך במגמת העלייה. היא הגיעה לגפן, וירדה בתוך מספר שבועות 5 ק"ג. בסגר השני היא שמרה על המשקל החדש ולא עלתה כלל. "מעבר לירידה במשקל הדבר החשוב הוא לתת לאנשים כלים לשינוי התנהגותי כדי שהם לא יחזרו להרגלים הישנים", מסבירה גפן. המטרה היא שההרגלים החדשים יהפכו לאוטומט החדש.

"במקרה של יעל זה היה מאוד ברור. כל דיאטה שעשתה, היתה מביאה אותה לירידה במשקל – זה עניין מתמטי – אם אוכלים פחות יורדים יותר. אבל הבעיה בנוסחה הזו היא, שהיא לא מלמדת לשמור על המשקל, ולכן מרבית הדיאטות מסתיימות באכזבה ועלייה מחודשת ואפילו גדולה יותר במשקל. כל עוד לא עושים שינוי בחשיבה ובהתנהגות – המשקל לרוב יחזור".

"לאכול מהכל ולא את הכל"

גפן היא דיאטנית קלינית וספורט, בעלת ניסיון עשיר של  כ-20 שנה בליווי של בעלי עודף משקל, ספורטאים ונוער. בין היתר התמחתה גפן ב-CBT שיטת טיפול קוגנטיבית-התנהגותית הלקוחה מעולם הטיפול הפסיכולוגי, ועוזרת מאוד בהקניית הרגלי התנהגות חדשים, כדי לסגל אכילה מודעת ולשלוט במצבים מאתגרים ובפיתויים. "אכילה מתחילה קודם כל בראש. אני פה בשביל לתת למטופלים שלי את הכלים להפוך לתזונאים של עצמם – ברגע שהם מקבלים כלים פרקטיים ליישום הם שולטים בכל סיטואציה ומחליטים מתוך בחירה מה לאכול".

גפן מדברת מניסיון אישי, לאחר שעלתה בעצמה כ-10 ק"ג בתחילת שירותה הצבאי. " אני זוכרת שחשתי כלואה בגוף שאינו שלי. התחלתי להרגיש רגשות שליליים כלפי הגוף שלי וזה זלג לתחומי חיים אחרים. איבדתי בטחון עצמי במערכות יחסים עם בני זוג, ובהתנהלות שלי בכלל. כל דיאטה שניסיתי לעשות, לא באמת עבדה ומהמצוקה הזו, החלטתי ללכת ללמוד מדעי התזונה באוניברסיטה".

"מה שקרה לי בלימודים הוא מדהים – למדתי איך האוכל מתנהג בגוף, מה ההשפעות שלו על בריאות וחולי ומתוך ההבנה הזו, בחירות המזון שלי השתנו. כפועל יוצא הקילוגרמים ירדו", היא נזכרת. "כשזה קרה וראיתי איך החיים שלי משתנים, החלטתי שזה בדיוק התהליך שאני רוצה להעביר לאחרים.  אין אסור או מותר, אין משמין או דיאטתי, יש ידע והבנה ובחירה על סמך הידע הזה. כל החיים שלנו זה הרי בחירה בין אלטרנטיבות, אז למה שבאוכל והתנהלות תזונתית, זה יהיה אחרת?".

"מי שמגיע אליי יודע שהעיקרון שלי הוא ללמד איך לאכול מהכל ולא לאכול את הכל", היא אומרת בחיוך. "תזונה בתבונה היא היכולת גם לאכול עוגה אם רוצים ולשבת במסעדה וליהנות מהאוכל. כל עוד אנחנו בשליטה ואנחנו בוחרים את המזונות שלנו מתוך כבוד לגוף שלנו, המצב טוב". דיאטה צריך לעשות באהבה, בניגוד לדיאטות כסאח שהן סוג של התעמרות בגוף, מבחינתה של גפן.

לקביעת פגישת ייעוץ אצל הילה גפן – השאירו פרטים:

איך עובד התהליך אצלך?

"אני מביאה את הידע המדעי ואת הניסיון המקצועי והמטופלת מביאה את עצמה, את האהבות שלה וההרגלים שלה. החיבור בין השניים והשיתוף פעולה ביננו הוא מה שמייצר הצלחה. אני מתאימה את מה שלמדתי לסדר היום של כל אחת, לצרכים שלה, על מנת להשיג את המטרות שלה. אם יש מישהי שחייבת להתחיל את היום עם משהו מתוק, אנחנו נמצא את הדרך לעשות גם את זה בהתחלה. אם יש מישהו שמסיימת לעבוד נורא מאוחר – נדע לתכנן עבורה תפריט שיתאים לשעות שלה". בנוסף מציינת גפן, שבמהלך התהליך חשוב לצייד את המטופלת בידע ובהשכלה אודות התזונה שלה, והאפשרויות העומדות בפניה.

ההתאמה בין הידע מבוסס המחקר, לבין אורח החיים של כל אחת הוא המתכון להצלחה. אחרת אי אפשר יהיה לשמור על המשקל לאורך זמן, זה פשוט יהיה קשה מדי. בניגוד לדיאטה גנרית כאן יש התאמה אישית וזה אולי באמת הסוד להצלחה.

"השינוי חייב להיות במחשבה"

גפן מספרת גם על נורית, בת 42 שהגיעה אליה עם עודף משקל משמעותי. "אנשים שסובלים מעודף משקל משמעותי סובלים לעיתים גם מעוד מצבים בריאותיים לא רצויים שצריך לבדוק ולהכיר. אצל נורית למשל מדדי הסוכר והשומנים בדם היו גבוהים מאוד והיינו חייבות לטפל גם בהם יחד עם הירידה במשקל".

"עשינו יחד דרך שנמשכה 7 חודשים ובסופם ירדה נורית 24 ק"ג ממשקלה. עבדתי עם נורית על גמישות מחשבתית שגרמה לגמישות באכילה, בניגוד לנוקשות והאיסורים אליהם היתה מורגלת. עברו מאז שנתיים והיא שומרת עד היום על המשקל שהגיעה אליו כולל שיפור דרמטי במדדי הסוכר והשומנים בדם", מספרת גפן. "במקרים כאלו יש לירידה תפקיד מכריע בשיפור אורח החיים. נורית היא אישה צעירה יחסית וברור שעודף המשקל הפריע לה להרגיש בנוח לעשות פעולות יומיומיות שנחשבות קלות לכל אדם אחר בגילה ללא השמנת יתר. עם הירידה היא הרגישה חיונית ונמרצת יותר וכמובן שהיתה גם בריאה יותר".

מה הסוד לשמירה על משקל תקין לאורך זמן?

"זה לא סוד, לי זה מאוד ברור. דיאטות כסאח בהתחלה "עובדות" כי הן מביאות לירידה במשקל, אבל העלייה מחכה מעבר לפינה. אוכל הוא חלק מהחיים של כולנו, תמיד יהיו פיתויים, כל ירידה למכולת השכונתית יכולה להסתיים בחפיסת שוקולד נוספת או גלידה מרעננת ומפנקת לסיום היום, לכן השינוי חייב להיות במחשבה שלנו על האוכל".

"אי אפשר להילחם באוכל, הוא חלק מהיומיום של כולנו. לכן, אני מלמדת איך לאכול בתבונה, לדעת מה מניע אותנו, להקשיב לגוף, לדעת לתכנן את הצלחת שלנו באופן יותר מודע ולבחור נכון".

ניתן להגיע לתהליך אצל הילה, מכל מיקום גאוגרפי שבו את גרה, דרך פגישות און-ליין בזום או בווטסאפ. מי שגרה באזור השפלה יכולה להגיע למפגשים פרונטליים עם הילה בקליניקה כפרית בקיבוץ נען, הסמוך לרחובות. ישנה גם אפשרות להצטרף לקבוצה און-ליין של 10 מפגשים שבועיים עם הילה. הקבוצות הינן קבוצות "בוטיק" של עד 12 משתתפות בלבד.

לקביעת פגישת ייעוץ אצל הילה גפן – השאירו פרטים:


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"