גם כשאין נפגעים בנפש, תאונות דרכים גורמות נזקים יקרים לרכב. חשבתם שבדיוק בשביל זה יש ביטוח רכב? מתברר שבמקרים רבים, חברות הביטוח מנסות כל טריק אפשרי כדי לשלם כמה שפחות. קרן מור, המנהלת מרכז לתביעות ביטוח רכב, מסבירה מה אפשר לעשות
בכל שנה, מתרחשות בישראל עשרות אלפי תאונות דרכים, אם לא יותר. לשמחתנו, בחלקן אין נפגעים; אך במקרים רבים, נגרם נזק רב לכלי הרכב המעורבים. כולנו יודעים כי עלות התיקון של הנזק במוסך יכולה להגיע לסכומים גבוהים מאוד, אבל תביעה של חברת הביטוח, לא תמיד מצליחה להוביל להחזר כספי מלא וקבלת כל הזכויות של בעל הרכב.
זה בדיוק מה שקרה לת.כ. מאזור הדרום, שהרכב שלה נפגע בשעה שמכונית אחרת נסעה ברוורס. אחת מחברות הביטוח הישירות שביטחה את הרכב של ת’ תבעה את הביטוח של הרכב הפוגע, ולאחר חצי שנה, התביעה נדחתה, כך שת’ לא קיבלה ולו שקל החזר על אלפי השקלים ששילמה כדי לתקן את הנזק שנגרם לרכב.
“בהתנהלות מקצועית של חברת הביטוח, מקרה כזה אמור להיפתר בתוך שבועיים לכל היותר, ובטח שלא צריך למשוך את המבוטח יותר מחצי שנה”, אומרת קרן מור, בעלת חברה העוסקת בניהול תביעות ביטוח רכב. “אחרי שת’ הגיעה אלינו, בדקנו לעומק את המקרה והגשנו ערעור. תוך שלושה ימים הוא אושר, והיא קיבלה 7,600 שקל. למעשה עשינו מה שחברת הביטוח היתה צריכה לעשות, ולא טרחה בכלל”.
על מנת לבדוק את זכאותך לפיצוי בגין נזק לרכב ללא תשלום, לחץ כאן והשאר פרטים >>
"נשארו בלי כלום ברגע האמת"
קרן מור, שעוסקת בביטוח אלמנטרי זה יותר מעשור והיא בעלת היכרות מעמיקה עם כל הגורמים בעולם הביטוח בישראל, מספרת כי “כל מי שתבע את חברת הביטוח בגלל נזק לרכב כבר יודע שזה תהליך מורכב ומסורבל, שיכול להימשך חודשים ארוכים, וגם בסופו של דבר לא תמיד מקבלים את כל הכסף שהשקענו בתיקון הרכב כתוצאה מנזק שנגרם מצד שלישי”.
“יש מקרים שבהם אנשים מקבלים פיצוי נמוך באלפי שקלים ממה שבאמת היו צריכים לקבל. ההסבר פשוט: חברות הביטוח מפעילות שמאי מטעמן שהוא זה שקובע את גובה הפיצוי, ולפעמים גם מקזזות חלק מהתשלום כראות עיניהן, למשל אם התיקון בוצע בחלפים לא מקוריים. במקרים אחרים, התביעה נדחית לחלוטין או לחלופין, חברות הביטוח פועלות ב”שיטת מצליח” ומקזזות 15-20 אחוזים מהפיצוי בשל סעיף ‘רשלנות תורמת'”.
אז מה אפשר לעשות במקרים כאלה?
“הכי חשוב לא לוותר ולהרים ידיים”, מדגישה מור. “צריך לפנות לאיש מקצוע שצבר ניסיון בתחום, יודע מה מגיע לכל לקוח ואיך לפעול מול חברת הביטוח כדי למקסם את הפיצוי. גם אם קיבלתם פיצוי כלשהו, מומלץ לבדוק שאכן קיבלתם את כל מה שמגיע לכם, ולא פיצוי חלקי בלבד”.
כמה זמן אחרי התאונה אפשר לתבוע?
“אם לא חתמתם על כתב ויתור תביעה של חברת הביטוח, אפשר לתבוע עד שבע שנים מיום התאונה”.
"נלחמים עד שהלקוח מקבל את מה שמגיע לו"
הצעד הראשון בתהליך העבודה מול המשרד של מור הוא בדיקה חינמית של המקרה, כדי לוודא שאכן כדאי להמשיך הלאה בטיפול. בשלב הבא, היא מתארת, “אנחנו בודקים אם הלקוח קיבל פיצוי מלא, ובמידה ולא, מגישים ערעור ופועלים לזירוז התהליך. אם יש צורך אנחנו מגישים תביעה בהליך מזורז, שיאפשר את קבלת הפיצוי במלואו בתוך 30 יום או פחות, ברוב המקרים. זאת, בעוד אנשים שפועלים לבד, מחכים 3 חודשים לכל הפחות.
“כדי לבנות את התביעה בדרך הטובה ביותר, אנחנו נעזרים באנשי מקצוע מהשורה הראשונה ובהם שמאים, עורכי דין, סוכני ביטוח, חוקרים ומוסכים. אנחנו גם ממלאים את כל הטפסים והמסמכים עבור הלקוח וסוכן הביטוח שלו, במטרה לייעל את התהליך. אחרי אלפי תיקים שבהם טיפלנו באחוזי הצלחה גדולים, צברנו ניסיון שמאפשר לנו להילחם על כל תיק, עד שהלקוח יקבל את כל מה שמגיע לו”.
“עולם הביטוח הוא גדול ומסובך, ולעיתים קרובות המבוטחים לא מודעים לכל הזכויות שלהם. כתוצאה מכך, לא פעם חברת הביטוח פועלת ב’שיטת מצליח’ ומקזזות באופן שרירותי כספים שמגיעים למבוטחים. שמתי לי למטרה להילחם בתופעה ולהשיג לכל מבוטחי הרכב את הפיצוי הגבוה ביותר, בלי לוותר על שקל”, מסכמת מור.