חרדה? זו לא גזירת גורל; ולא חייבים טיפול תרופתי

חרדה היא אחת התופעות הבולטות של העידן המודרני – ועלולה להתבטא בקשת של סימפטומים, מקושי בשינה ועד לחץ בחזה וטשטוש ראייה. על אף הפופולריות של תרופות פסיכיאטריות לטיפול בבעיה, חשוב לטפל במקור של החרדה כדי להתמודד עמה וכדי לעשות שינוי משמעותי בחיים

ר.ל, בתחילת שנות הארבעים לחייו, חווה חרדות כתוצאה מחשד שרעייתו בוגדת בו. הוא פנה לרופא משפחה והתלונן על קשיים בשינה, תחושת אי שקט, טורדנות והצפה רגשית. הרופא רשם לו מיד טיפול תרופתי אך זה לא שיפר את מצבו.

מבוגרים רבים, ולצדם לא מעט ילדים, סובלים מחרדות באופן שעלול לפגוע באיכות החיים שלהם. בתקופה הנוכחית, של לחצים ומתח סביב העבודה, הלימודים, הזוגיות והמשפחה – רבים מוצאים את עצמם חרדים הרבה שעות מהיממה, חוששים שמא לא יצליחו לשלם משכנתא או שהזוגיות תתפרק. גם הילדים מוצפים בדאגות – סביב הלימודים, החברים והמשפחה.

מאחר שכולנו נמצאים בלחץ זמן תמידי – רבים בוחרים לטפל בבעיה באמצעות פנייה לרופא המשפחה, ובקשת טיפול תרופתי כגון ציפרלקס כדי לפתור את המצב. אך חשוב לדעת כי טיפול זה הוא למעשה כמו "פלסטר" שמכסה על הבעיה העמוקה יותר, ואינו מטפל במקור החרדה, אלא רק בסימפטומים שלה.
"ישנם טיפולים מקיפים ומעמיקים יותר שיכולים להביא לשיפור דרמטי באיכות החיים", אומר אייל שנער, המנהל המקצועי של המרכז הרב-תחומי גאיה. "אנו מציעים טיפולים מגישות טיפול שונות שמאפשרים להבין את מקורות החרדה וכך את היכולת להתמודד איתה עד שתיפתר", הוא אומר.

כשמנגנוני ההגנה הנפשיים קורסים

"לחרדה יש לא מעט גורמים", מסביר שנער, "זה יכול להיות אירוע מסוים ונקודתי, או מתמשך יותר. באירועים אלה, מנגנוני ההגנה הנפשיים שלנו – שמהווים חומה בין התת-מודע למודע שלנו, ומאפשרים לנו לתפקד באופן תקין, נסדקים. התוצאה היא תחושה של איום ואובדן שליטה, שמתבטאת בשלל דרכים – מקושי בשינה, מחשבות טורדניות, חוסר שקט, אובססיביות, ועד דפיקות לב, לחץ בחזה, טשטוש בראייה וכאבים לא מוסברים.

"לא פעם, לחרדה יש גם מקור גנטי, והשפעות סביבתיות מתקופת הילדות – כמו הורים חרדתיים שיכולות לעורר או להחריף אותה. בנוסף, חרדות רבות הן תוצאה של טראומה – איום ממשי, שגורם לסימפטומים של חרדה", שנער מסביר כי "אפילו פיטורים מהעבודה יכולים לייצר אצל אנשים מסוימים חוויה טראומטית שתוביל לחרדות, קושי בשינה ולחצים בחזה".

מתעניינים בטיפול בחרדה? לבדיקת התאמתכם לטיפול במרכז "גאיה" בחרו את קבוצת גילכם:

שיפור באיכות החיים

הגישה במרכז גאיה, הקיים מזה עשור, היא רב-תחומית, ומשלבת טיפול בגוף ובנפש כאחד. צוות המרכז כולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים מוסמכים בשיטות CBT ו-NLP וכן מטפלים גופניים, המשלבים רפואה סינית ופסיכותרפיה גופנית.

"בנינו תהליך אבחון וטיפול סדור, כאשר בשלב הראשון, אנו מבצעים הערכה ראשונית ביחס למצבו של המטופל, לצד הכוונה לאופציות הטיפול המומלצות עבורו", אומר שנער. "לאחר מכן, הוא מתחיל בסדרה של פגישות עם המומחים שלנו, כשמספר הפגישות משתנה – בהתאם לחומרת הבעיה ולאופי הטיפול הנבחר. המטרה הסופית היא להגיע לשיפור בתפקוד ואיכות החיים של המטופל – שיאפשרו לו לשנות את חייו לטובה".

להיפרד מהתרופות

לדברי שנער, ציבור הלקוחות הפונים למרכז מגוון: "מגיעים אלינו אנשים שסובלים מתסמינים של חרדה המובילה לפגיעה בתפקוד ובאיכות החיים – עם בעיות פיזיות לא מוסברות, חוסר שקט, מחשבות טורדניות, בעיות שינה ועוד; וגם ילדים הסובלים מבעיות אלה.

"בנוסף, בין לקוחותינו ניתן למצוא אנשים שקיבלו אבחנה רפואית כסובלים מחרדה, או המטופלים בתרופות נגד חרדה. גם במקרים של טיפול תרופתי, נוכל לסייע למטופל להגיע לאיזון ולשפר את איכות חייו, ולעתים אף נעזור לו להיפרד מהתרופות כליל".

במקרה של ר.ל. למשל, שיטת הטיפול שנבחרה היתה פסיכותרפיה בשילוב עם CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי). כבר בתוך מספר פגישות מצבו השתפר והוא החליט להפסיק לקחת את התרופות שצרך. בנוסף, עם הזמן החרדה נעלמה לחלוטין והטיפול אף הוביל אותו לשינוי מהותי בקריירה ובזוגיות.

זמינות גבוהה – והתאמה מלאה למטופל

במרכז גאיה, הפונה למטופלים מאזור המרכז והשרון, מקפידים לציין כי "כל המטפלים שלנו הם בעלי ניסיון עשיר בטיפול בחרדות, בעלי גישה מכילה וזמינות גבוהה למטופלים". יתרון נוסף הוא העובדה שבניגוד להמתנה הארוכה במערכת הציבורית – את הטיפול במרכז גאיה ניתן להתחיל במהירות, ואף ליהנות מהחזרים כספיים בחלק מהביטוחים הפרטיים.

"בניגוד לפנייה למטפל בודד, אנחנו שמים דגש על ההתאמה של הטיפול למטופל – כאשר ניתן לשלב כמה גישות טיפוליות יחד, ובמקרה שאנחנו מזהים חוסר התאמה – אנחנו משנים במהירות את שיטת הטיפול", מדגישים במרכז. "הדבר נותן לנו יתרון והשגת שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד בטיפול באלפי אנשים".

מתעניינים בטיפול בחרדה? לבדיקת התאמתכם לטיפול במרכז "גאיה" בחרו את קבוצת גילכם:

יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"